Zavodnění organismu

Zavodnění organismu

Nepříjemné zavodnění organismu je velmi častý problém. Může způsobovat zdravotní obtíže a přidává nám navíc nechtěně kilogramy. Prozradíme vám, jak vzniká a jak se jeho přítomnosti účinně bránit.

Jde o stav, při kterém se v našem těle hromadí molekuly vody. Zpravidla jde o tkáně, tělní dutiny nebo oběhový systém. Zavodnění organismu nejvíce ohrožuje těhotné ženy, osoby s nevyváženým jídelníčkem nebo sedavým zaměstnáním, a samozřejmě i seniory nebo osoby s poruchami oběhového systému.

Zavodnění organismu

Příznaky zavodnění organismu

Mezi nejtypičtější příznaky zavodnění organismu patří zejména otoky kloubů, otoky rukou a nohou nebo zbytnělé články prstů. Dobře to poznáte, pokud nosíte stále prstýnek – pokud vám jednoho dne nepůjde sundat, jde o neklamný znak zavodnění organismu.

První příznaky zavodnění organismu bývají často velmi nenápadné. Drobné bolesti prstů, puchýře na patách z nesedících bot – ve stresu a shonu si jich zpravidla ani nevšimneme. O to více jsme pak překvapeni, když se jednoho rána probudíme a nemůžeme se pohnout bolestí, díky oteklým rukám a nohám.

Co způsobuje zavodnění organismu

Příčin tohoto stavu může být hned několik. Postupně si projdeme jednotlivé možné původce při zavodnění organismu a ukážeme si, jak změnit životní styl tak, aby k tomuto nepříjemnému stavu pokud možno vůbec nedocházelo!

Sůl jako hlavní viník

Mluví se o něm nejčastěji a nejčastěji má také zavodnění organismu na svědomí – přebytek soli. Možná si řeknete, že se vás to netýká, protože právě vy si přece jídla nepřisolujete. Bohužel jde často spíše o skrytý obsah soli v potravinách, jež běžně konzumujeme. A které z nich patří těm nejhorším hříšníkům?
  • Zeleninové šťávy z obchodu – možná to nevíte, ale sůl dokáže u zeleniny výrazně prohloubit chuť. V zeleninových šťávách ze supermarketu ji tedy najdeme až překvapivě často. Mnohem lepší je připravit si takovou vitamínovou bombu doma.
  • Cereálie – vypadají jako rychlá snídaně či svačina, a přitom vás nezasytí o moc lépe, než obyčejný chleba se šunkou. Obsahují až příliš často velké množství cukru i soli pro zvýraznění chuti. Místo cereálií si dopřejte raději obyčejné ovesné vločky (nejlépe v jemné variantě), jež si můžete připravit na mnohem více způsobů než právě cereálie.
  • Konzervovaná zelenina a polévky v plechovce na tom také nejsou co do obsahu soli právě nejlépe. Můžete-li, pak je ze svého jídelníčku co nejvíce vynechávejte, nebo je alespoň (u zeleniny) před tepelnou úpravou propláchněte co největším množstvím vody. I ona totiž může svou měrou přispívat k nepříjemnému přesolení, a tím i zavodnění organismu.
  • Hotová jídla – oblíbené mrazené večeře jsou solí doslova přecpané. Doma je nemějte ani jako nutnou rychlovku, i bez nich se do našeho organismu dostává více soli, než je zdrávo.
  • Omáčky na těstoviny, marinády, ochucovadla – tady je vysoký obsah soli jasný snad každému. A často stačí jedna malá lžička, kterou použijeme třeba na dochucení rýže. Na druhou stranu v jinak vyváženém jídelníčku se tento prohřešek čas od času snese.
Náš tip:
Sůl se na obalu potravin někdy tak trochu skrývá, takže ji při zběžném prolétnutí složení často přehlédnete. Pátrejte proto i po označení Na nebo Sodium. Možná budete překvapeni, kde všude se najednou objeví.

[block]1[/block]

Nedostatek důležitých minerálních látek

I tady může být při zavodnění organismu zakopaný pes. Chybí-li vám draslík, hořčík nebo vitamín B6, může se tělo proti tomuto nedostatku chránit právě zavodněním organismu.
  • Draslík a vitamín B6 patří mezi důležité elektrolyty, pomáhající udržovat rovnováhu v metabolismu příjmu a výdajů tekutin v těle. Zejména draslík si v těle snižujeme často sami, a to konzumací příliš solených jídel a pocením. Kromě zavodnění se projevuje také svalovými křečemi.
  • Hořčík je zodpovědný právě za odvádění tekutin z organismu, a máme-li ho málo, dochází k přesnému opaku. Jestliže máte podezření na zavodnění organismu, dopřejte si každý den alespoň 200mg hořčíku.
Náš tip:
Mezi přirozené zdroje vitamínů a minerálů, důležitých pro správné zavodnění organismu, patří mimo jiné ořechy, avokádo, tmavá listová zelenina apod.

Zavodnění po vysazení antikoncepce

Se zavodněním se ženy také často potýkají v určitých obdobích svého života. Zpravidla jde jen o krátkodobý problém, který se do několika měsíců upraví. Typický je tento stav při vysazení antikoncepce (nebo při jejím nasazení).

Měli byste vědět:
Většinou není třeba užívat žádné léky pro umělé odvodnění. Vsadit je možné na přírodní prostředky obsahující extrakt z petržele, fenyklu, pupavy, kopřivy, česneku nebo ibišku.

Zavodnění před menstruací

Stejné je to i se zavodněním organismu před menstruací. Jestliže vám působí obtíže, užívejte v této době čaj z kopřiv. Působí močopudně, dodá tělu cenné minerální látky, a v neposlední řadě působí také jako antioxidant.

Náš tip: Jak připravit čaj z kopřivy
Jednu lžíci usušených kopřivových listů přelijte horkou vodou. Nechte deset minut vylouhovat, přeceďte a vypijte. Opakujte 3x denně, nejlépe před každým hlavním jídlem. Tuto kúru si podle intenzity obtíží naordinujte 3-5 dní před očekávaným příchodem periody a pokračujte v ní, dokud potíže zcela neustoupí. U mnoha žen k tomu dochází ve dni, kdy se menstruace přihlásí o slovo.
Pro okamžitou úlevu při otocích se snažte mít nohy co nejvíce ve zvýšené poloze. Nepijte kávu, která často k zadržování vody přispívá, a snažte se ze svého jídelníčku vynechat všechna slaná jídla.

Zavodnění těla v těhotenství

Nepříjemné otoky trápí i nastávající maminky. Souvisí s hormonální nerovnováhou v organismu, a také s absencí důležitých látek v jídelníčku. Jde zejména o výše zmiňovaný hořčík, draslík a vitamín B6. Mnozí lékaři proto doporučují užívání vitamínů pro těhotné už od prvních okamžiků potvrzeného těhotenství. A je-li vaším cílem i lepší prevence vývojových vad díky vlivu kyseliny listové, můžete s užíváním vitamínů začít už tři měsíce předem.

Měli byste vědět:
V posledních dvou měsících už lékaři zpravidla těhotným užívání vitamínů nedoporučují. Je to kvůli příliš vysoké váze nenarozeného dítěte, která může způsobovat komplikace během porodu. Individuální situaci vzhledem k zavodnění organismu je proto vždy třeba zkonzultovat s ošetřujícím lékařem.

Zavodnění organismu

Zavodnění organismu co s tím

A jak se zavodnění organismu bránit? Stačí dodržovat čtyři jednoduché body a přestanete mít s vodou hromadící se ve vašem organismu problémy. A jaké to jsou?

  • Upravte si svůj každodenní jídelníček jídelníček, zvažte hlavně konzumaci jídel, v nichž najdete množství cukru a umělá sladidla. Právě v těch bývá obsah dodatečně přidané soli nejvyšší.
  • Snižte konzumaci soli jako takové – viz. body výše.
  • Snažte se doplnit chybějící vitamíny a minerály, zejména hořčík, draslík a vitamín B6. Nebojte se sáhnout zpočátku po doplňcích stravy, abyste v organismu rychle navodili žádoucí prostředí.
  • Dbejte na pravidelný pohyb a dodržujte vydatný pitný režim. I to paradoxně proti zavodnění organismu skvěle pomáhá.
Jsou-li vaše potíže opravdu silné, může nějakou dobu trvat, než se dietetické změny a změny životního stylu projeví. V mezidobí tak můžete sáhnout po některém z farmaceutických přípravků pro odvodnění organismu. Nemusíte se tak s otoky a dalšími negativními příznaky zavodnění organismu trápit déle, než je nezbytně třeba.