Spánková paralýza

Přemýšleli jste někdy nad tím, kde se vzaly všechny ty hororové příběhy o strašidelných postavách a démonech, které své oběti napadají během spánku? Odpovědí na většinu z nich může být spánková paralýza. Zpravidla ji znají jen ti, kteří ji někdy zažili na vlastní kůži a ostatní jejich příběhům jen těžko věří.

Takže co to vlastně spánková paralýza je, jak vzniká a co si s ní počít? Na to všechno vám dnes odpovíme. A začneme právě tím nejneuvěřitelnějším – zážitky lidí, kteří si tímto stavem prošli.

Spánková paralýza příběhy

„Připadalo mi, jakoby mi někdo seděl na hrudníku. Nejdřív jsem vůbec nic neviděl, ale pak jako kdyby se z šera vyloupla strašidelná postava – nebo spíš černý stín. Začala mě škrtit a já nemohl dělat vůbec nic. Cítil jsem, jak je zlá, ale nemohl jsem pohnout rukama ani nohama – ba dokonce ani vykřiknout.“ Tomáš
„Jsou to démoni, kteří každou noc přicházejí k mé posteli. Vidím je jako černé siluety. Obcházejí okolo mého lůžka. Než se objeví, slyším vrzání dveří a kroky po schodech. Někdy se na mě jen dívají – baví se tím, jak jsem bezmocná a mám strach. Jindy mi však sedí na těle a doslova vymačkávají vzduch z plic. Nedá se jich zbavit. Už se bojím usnout.“ Simona

Také vám to připadá jako blouznění nějaké šílené mysli, případně úryvky z dílny nějakého science-fiction spisovatele? Ale vůbec ne. Ve skutečnosti jde o „reálné“ zážitky lidí, kteří se setkali se spánkovou paralýzou. Právě takto se totiž projevuje. A přitom jde mnohem spíše o problém zdravotní, než mystický.

Pokud se vůbec dokáží někomu se svým zážitkem svěřit, dočkají se spíše výsměchu nebo poukazování na příliš živé noční můry. Tím však spánková paralýza rozhodně není.

Spánková paralýza

Spánková paralýza příčiny

Spánková paralýza je způsobena reakcí našeho mozku na sny.

Postihuje naštěstí jen malé procento lidí, o to hůře se u nich však projevuje. Objevuje se během lehčí fáze spánku – tzv. REM. Nejde tedy o hluboký spánek ale o fázi, během níž nás obvykle navštěvují sny. A jak víte, právě sny mohou ubýt někdy velmi živé. Náš mozek s tím naštěstí počítá, nechce, abychom se nějak zranili. A právě proto vyplavuje do celého organismus speciální chemikálii, která naše svaly doslova paralyzuje Nemůžete se hýbat, nemůžete mluvit.

Měli byste vědět:
Útlum vůli ovládaného svalstva často není úplný. I proto nás během spánku dokáží potrápit nejrůznější tiky a záškuby.

Vše by tedy mělo být v pořádku. Tělo je v bezpečí, naše zdraví ochráněno. Ovšem jen v případě, že celá fáze REM probíhá přesně tak, jak má. Ovšem pokud se během ní vzbudíme, může nás postihnout právě spánková paralýza. Obvykle trvá jen několik málo vteřin a často si na ni ani nepamatujeme.

Ovšem někdy se mohou dostavit i zrakové či sluchové bludy a halucinace. Jsou to právě případy záhadným postav, pocit dušení, tušení velkého zla apod. To všechno jsou neklamné příznaky spánkové paralýzy.

Měli byste vědět:
Podle průzkumů zažije jednou za život spánkovou paralýzu o různé intenzitě okolo 30 % lidí.

Rizikové faktory spánkové paralýzy

Nedá se říci, zda se právě u vás může spánková paralýza objevit nebo ne. Existuje ovšem celá řada rizikových faktorů, které mohou jejímu výskytu významně napomoci.

  • dlouhodobé vyčerpání
  • nepravidelný spánek
  • déle trvající stres
  • usínání na zádech
  • spánek na několika polštářích
  • přítomnost tzv. lucidního snění
Občasný výskyt problém nepředstavuje. Ovšem pokud se u vás spánková paralýza objevuje pravidelně, vyplatí se navštívit odborníka. Ten vám pomůže identifikovat hlavní příčinu vašich obtíží a nabídne i účinné řešení.

Spánková paralýza

Jak může být spánková paralýza nebezpečná?

Obyčejná spánková paralýza může časem vyústit až do užívání antidepresiv.

Sama o sobě žádné riziko nepředstavuje. Nemůžete si při ní ublížit nebo něco podobného. Pokud se však začnete bát usínání, budete velmi brzy pociťovat nedostatek odpočinku. Hrozí také sklouznutí k depresím a možné užívání antidepresiv. Rozhodně se tedy nevyplácí nechat problém dojít až tak daleko.

Spánková paralýza léčba

Při léčbě toho to stavu se vyplatí zamířit za psychologem nebo psychiatrem.

V první řadě si můžete pomoci sami. Snažte se vyvarovat všech výše zmíněných rizikových faktorů (usínání na zádech, spaní na vystlaných polštářích, dlouhodobý stres apod.). Pokud se u vás spánková paralýza přece jenom projeví, pamatuje si, že jde o poměrně krátkodobý úkaz. Jen málokdy trvá déle, než dvě minuty. Vyplatí se tedy zachovat klid a nepanikařit. Čím více se alespoň pomyslně bráníte, tím intenzivní vaše pocity strachu jsou. A to samé platí i o zvukových i jiných halucinacích.

Doporučujeme proto zavřít oči a neustále myslet na to, že to, co ze za nimi odehrává (nebo to, co slyšíte), rozhodně není skutečné. K realitě se také rychleji přiblížíte tím, že začnete pomalu ovládat své tělo. Nesnažte se posadit, místo toho se soustřeďte na pohyby očí, případně se snažte cíleně hýbat jedním nebo dvěma prsty. Nepříjemné pocity tak rychleji zmizí.

TIP:
Ovšem jak už bylo řečeno, při déle trvajících problémech navštivte odborníka. Pomůže vám zbavit se stresu i dalších rizikových faktorů. Doporučujeme zejména objednání k psychologovi nebo k psychiatrovi, který se zaměří na vaši aktuální životní situaci a poskytne vám úlevu.

Vyplatí se rovněž soustředit na svou spánkovou hygienu. Dvě hodiny před spaním nepoužívejte žádnou elektroniku, usínejte v zatemněné místnosti za co největšího ticha a pokud možno se snažte sdílet pokoj s někým jiným. To vše k omezení spánkové paralýzy významně přispívá

siffera

siffera

Ahoj mám ráda hory, pohyb a vše co je zdravé. Více informací o mně

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *