15 potravin, které posilují imunitní systém

Posilovače imunitního systému

Konzumace určitých potravin může pomoci udržet váš imunitní systém silný. Pokud hledáte způsoby, jak zabránit zimním nachlazením a chřipce, prvním krokem by měla být návštěva místního obchodu s potravinami. Naplánujte si jídlo tak, aby obsahovalo těchto 15 silných posilovačů imunitního systému.

1. Citrusové plody

Většina lidí se obrací na vitamín C poté, co se nachladí. Je to proto, že pomáhá budovat imunitní systém. Předpokládá se, že vitamin C zvyšuje produkci bílých krvinek. To je klíč k boji proti infekcím.

15 potravin, které posilují imunitní systém

Mezi oblíbené citrusové plody patří:

  • grapefruit
  • pomeranče
  • mandarinky
  • citrony
  • limety
Protože vaše tělo vitamín C neprodukuje ani neuchovává, potřebujete denně přijímat vitamín C pro trvalé zdraví. Téměř všechny citrusové plody mají vysoký obsah vitamínu C. S takovou rozmanitostí, ze které si můžete vybrat, je snadné přidat do jakéhokoli jídla trochu tohoto vitamínu.

2. Červené papriky

Pokud si myslíte, že citrusové plody mají nejvíce vitamínu C z jakéhokoli ovoce nebo zeleniny, zamyslete se znovu. Červená paprika totiž obsahuje dvakrát tolik vitamínu C. Jsou také bohatým zdrojem beta karotenu. Kromě posílení imunitního systému může vitamin C pomoci udržovat zdravou pokožku. Beta karoten pomáhá udržovat vaše oči a pokožku zdravou.

3. Brokolice

Brokolice je plná vitamínů A, C a E a mnoha dalších antioxidantů a vlákniny, což z ní činní jeden z nejzdravějších druhů zeleniny, které si můžete doma dopřát. Klíčem k udržení všech živin je vařit ji co nejméně – nebo ještě lépe, vůbec ne.

4. Česnek

Česnek se nachází téměř ve všech kuchyních na světě. Rané civilizace objevily účinky česneku v boji proti infekcím. Podle Národního centra pro komplementární a integrativní zdravotnické zdroje může česnek také pomoci snížit krevní tlak a zpomalit zanášení tepen.

5. Zázvor

Zázvor je další potravinou, na kterou se mnozí obracejí poté, co onemocní. Zázvor může pomoci zmírnit zánět, což může pomoci zmírnit bolest v krku a další zánětlivé nemoci. Zázvor může také pomoci snížit nevolnost.

Náš tip:
Podle nedávného výzkumu na zvířatech může zázvor pomoci snížit chronickou bolest a může mít vlastnosti snižující hladinu cholesterolu.

6. Špenát

Špenát se dostal na náš seznam nejen proto, že je bohatý na vitamín C. Je také nabitý četnými antioxidanty a beta karotenem, což může zvýšit schopnost imunitního systému bojovat proti infekcím. Podobně jako brokolice je špenát nejzdravější, když je vařen co nejméně. Lehké vaření však zvyšuje jeho vitamin A a umožňuje uvolňování dalších živin z kyseliny šťavelové, takže taky rozhodně není na škodu.

15 potravin, které posilují imunitní systém

7. Jogurt

Hledejte jogurty, které mají na štítku vytištěny „živé a aktivní kultury“, například řecký jogurt. Tyto kultury mohou stimulovat váš imunitní systém a pomáhat tak v boji proti nemocem. Pokuste se získat prosté jogurty spíše než druhy, které jsou předem ochucené a naložené cukrem. Místo toho si můžete osladit obyčejný jogurt zdravým ovocem a trochou medu.

Jogurt může být také skvělým zdrojem vitamínu D, takže zkuste vybrat značky obohacené o vitamín D. Vitamín D pomáhá regulovat imunitní systém a předpokládá se, že zvyšuje přirozenou obranyschopnost našeho těla proti nemocem.

8. Mandle

Kromě vitamínu C je i vitamín E klíčem ke zdravému imunitnímu systému. Je to vitamín rozpustný v tucích. Ořechy, jako jsou mandle, obsahují vitamíny a mají také zdravé tuky. Půl šálek, který je asi 46 celých, skořápkových mandlí, poskytuje téměř 100 procent doporučeného denního množství vitamínu E.

9. Kurkuma

Toto zářivě žluté, hořké koření se už léta používá také jako protizánětlivé při léčbě osteoartrózy a revmatoidní artritidy. Výzkum Research Trusted Source také ukazuje, že vysoká koncentrace kurkuminu, který dává kurkumě jeho výraznou barvu, může pomoci snížit poškození svalů vyvolané cvičením.

10. Zelený čaj

Zelené i černé čaje obsahují flavonoidy, druh antioxidantu. Tam, kde zelený čaj skutečně vyniká, je jeho hladina epigallocatechin gallate, nebo EGCG, další silný antioxidant. Bylo prokázáno, že EGCG zvyšuje imunitní funkce. Proces fermentace černého čaje prochází ničením velkého množství EGCG. Zelený čaj je naproti tomu dušený a nefermentovaný, takže EGCG je zachován.

Náš tip:
Zelený čaj je také dobrým zdrojem aminokyseliny L-theaninu. L-theanin může napomáhat produkci bakterií bojujících proti bakteriím ve vašich T-buňkách.

11. Papája

Papája je další ovoce plné vitamínu C. V jedné papáji najdete 224 procent denního doporučeného množství vitamínu C. Papája obsahuje také trávicí enzym zvaný papain, který má protizánětlivé účinky.

Papája obsahuje slušné množství draslíku, vitamínů B a folátu, které jsou prospěšné pro vaše celkové zdraví.

15 potravin, které posilují imunitní systém

12. Kiwi

Stejně jako papáje jsou kiwi přirozeně plná mnoha základních živin, včetně folátu, draslíku, vitamínu K a vitamínu C. Vitamin C podporuje bílé krvinky v boji proti infekcím.

13. Drůbež

Když jste nemocní, je kuřecí polévka víc než jen dobré jídlo s efektem placeba. Pomáhá zmírnit příznaky nachlazení a také vás chrání před onemocněním. Drůbež, jako je kuře a krůta, má vysoký obsah vitamínu B-6. Asi 85 gramů krůtího nebo kuřecího masa obsahuje 40 až 50 procent denního doporučeného množství B-6.

Vitamín B-6 je důležitým hráčem v mnoha chemických reakcích, které se dějí v těle. Je také nezbytný pro tvorbu nových a zdravých červených krvinek.

Náš tip:
Vývar z vařených kuřecích kostí také obsahuje želatinu, chondroitin a další živiny užitečné pro léčbu střev a imunitu.

14. Slunečnicová semena

Slunečnicová semínka jsou plná živin, včetně fosforu, hořčíku a vitamínu B-6. Jsou také neuvěřitelně bohatá na vitamín E, silný antioxidant.

Vitamin E je důležitý při regulaci a udržování funkce imunitního systému. Mezi další potraviny s vysokým obsahem vitamínu E patří avokádo a tmavá listová zelenina.

15. Měkkýši

Mušle nejsou potravinou, kterou lidé často spojují s posílením imunity, nicméně některé druhy měkkýšů jsou plné zinku, který je důležitý pro správné fungování imunitního systému.

Odrůdy měkkýšů s vysokým obsahem zinku zahrnují:

  • krab
  • škeble
  • humr
  • slávky
Nezapomeňte, že ve své stravě nechcete mít více než denní doporučené množství zinku. U dospělých mužů je to 11 miligramů (mg) a u žen je to 8 mg. Příliš mnoho zinku může skutečně inhibovat funkci imunitního systému.

Různorodost stravy je klíčem ke správné výživě. Jíst jen jednu z těchto potravin nebude stačit. Dávejte pozor na doporučený denní příjem, abyste nekonzumovali příliš mnoho jediného vitamínu a příliš málo ostatních.

siffera

siffera

Ahoj mám ráda hory, pohyb a vše co je zdravé. Více informací o mně

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *