Whey protein

Ten, kdo se pohybuje v kruzích vrcholového sportu nebo fitness, jistě ví, co se za názvem Whey protein skrývá za zázrak. Pro ty, kteří si stejně jako já, jdou dvakrát do týdne zaběhat, je to velká neznámá. „Whey“ znamená v anglickém překladu syrovátka. Syrovátka byla dlouho považovaná za pouhý odpad při výrobě mléčných produktů. Teprve v 70. letech se zrodila myšlenka dalšího využití. Začala se vyrábět sušená syrovátka, která obsahuje 70% laktózy, jinak řečeno mléčného cukru, a pouze 12% prospěšné bílkoviny. Tato látka je sama o sobě nepoživatelná, ale je základem pro výrobu o dost cennější suroviny a to syrovátkového proteinového koncentrátu nebo-li whey protein concentrate (WPC).

Je důležité vědět, že proteiny tvoří stejně důležitou součást naší stravy jak cukry nebo tuky. Jejich úkolem je zejména správný růst svalové hmoty, ale významně přispívají i k naší imunitě a celkové psychické kondici. Syrovátkové proteiny byly navíc uzpůsobeny tak, aby se do našeho organismu dostávaly v co nejstravitelnější podobě, díky čemuž je můžeme maximálně využít opravdu po všech stránkách.

Jde o důležitý prvek vzhledem k faktu, že u našich svalových vláken dochází každý den k jejich narušení a následnému obnovení. Je to zcela přirozené a ve fitness pojmech bychom to označili jako katabolický a anabolický děj. Nemohlo by to však fungovat bez optimálního příjmu těch správných druhů proteinů. A to samozřejmě v té nejlepší kvalitě, jako si můžeme dopřát.

Jak správně vybrat whey protein

Ovšem whey protein nelze chápat jen jako prostředek k dobré redukci váhy. Ještě důležitější je v jeho případě kvalitní podpora růstu svalů a posílení jejich odolnosti. Určitě není pravdou, že by ho ženy měly ze svého jídelníčku vynechat. Určitě kvůli němu nebudou nabírat svalovou hmotu příliš rychle, ani se svým vzhledem podobat tolik obdivovanému Rambovi. Těmto pověrám nevěřte. Pro nárůst muskulatury je třeba cvičení a stravu spojit i s vysokou hladinou testosteronu. A tu ženy opravdu nemají.

Měli byste vědět:
Dostatek proteinů však může přispět k rychlejšímu vyrýsování postavy a získání kýžených křivek, a to právě díky optimálnímu budování zpevněných svalů a šlach.

Co whey protein concentrate obsahuje?

Tento uměle vyrobený syrovátkový proteinový koncentrát obsahuje až 80% pro život důležitých bílkovin, minimální množství tuku a zbytkové laktózy. Svým složením je tedy WPC ideální pro výrobu proteinových nápojů pro sportovce. Při výběru byste měli sledovat zejména množství zastoupené bílkoviny, již zmíněného mléčného tuku a laktózy, které by nemělo být vyšší než 10g.

Jak správně vybrat protein pro ženy podle podle příchuti a ceny

V případě, že nemáte s takovým stravováním příliš zkušeností, ulehčete si samotný začátek jednoduše tím, že sáhnete po své oblíbené příchuti. Ať už dáváte přednost sladkostem nebo spíše ovocným variantám, v široké nabídce našeho trhu si zaručeně vyberete.

Dnes se můžeme v nabídce obchodů a fitness center setkat s celou řadou proteinů. Obvykle jde o jemně namletý prášek, jež stačí jednoduše smíchat s mlékem či vodou podle aktuální chuti. Získáte tak chutný nápoj vhodný pro hubnutí i regeneraci. A použít lze proteinový prášek i ve studené či teplé kuchyni. I jedna lžička udělá z obyčejné jídla výživou hvězdu!

A na co si ještě dát pozor? Určitě na nabízenou cenu. Je-li opravdu nízká, nelze slibům, uvedeným na obalu produktu vůbec věřit. Určitě není schopen dostát tomu, co tak bez skrupulí slibuje. A jak se zorientovat? Přepočítejte si obsah balení na jednotlivé porce. Jde-li cena u každé porce pod 20 Kč, nejspíše nedržíte v ruce právě prověřený výrobek. Koneckonců, jde přece o plnohodnotnou náhradu jídla. A kdyby vám v hospodě nabídli menu za obdobnou cenu, nejspíš se do něj neodvážíte ani dloubnout lžičkou.

Ušetřit můžete jen ve slevových akcích, kterých není v období hubnutí vážně nikdy dost. Shazování přebytečných kil tak může být i zábava. Stačí si vybrat výrobek, který vám skutečně zachutná.

Ještě něco navíc…

Whey protein isolate (WPI), chcete-li syrovátková proteinový izolát, je další krok kupředu ve výrobě proteinů. Oproti whey protein concentrate obsahuje až 90% bílkoviny a opravdu jen nepatrné množství laktózy a tuků (asi 0,5%). Na druhou stranu je částečně ochuzen o některé vitamíny a minerály, které jsou u WPC zastoupeny. Pokud tedy hledáte jeden z nejčistších zdrojů bílkoviny, whey protein isolate je rozhodně dobrou volbou.

Whey protein – král rychlého vstřebávání

Rychlá vstřebatelnost, téměř ideální zastoupení jednotlivých aminokyselin a vysoká biologická hodnota – to jsou hlavní pozitiva syrovátkového proteinu, který najdeme na půdě posiloven zdaleka nejčastěji. Z důležitých látek obsahuje především:

  • vitamíny skupiny B (B1, B2, B12 a B6)
  • vitamín E
  • vitamín C
  • hořčík
  • arginin
  • fosfor
  • vápník
  • draslík
  • sodík
  • zinek
  • niacin
  • biotin
  • kyselinu listovou
  • kyselinu panthotelovou.
Pro vegany a vegetariány se však příliš nehodí, stejně jako pro fitness nadšence, kteří trpí problémy s nadýmáním. Je však faktem, že za to jen zřídkakdy může protein samotný, mnohem častěji jsou na vině nejrůznější dochucovadla a umělá sladidla. Nejkvalitnější produkty z této kategorie si tak obvykle můžete dopřát bez překážek.

Měli byste vědět:
Největší problém tkví však v něčem jiném. Aby bylo zajištěno kontinuální a maximálně efektivní budování svalové hmoty, měli bychom po tréninku přijmout alespoň 20-25 gramů bílkovin. Ze syrovátkového proteinu je však náš trávicí systém za hodinu a půl po tréninku schopný vstřebat pouze 8 až 15 gramů, zbytek je bez užitku vyloučen. Pro ideální výsledky je nutné rozdělit syrovátkový protein do dvou dávek – ideálně před a po tréninku. Což se však mnoha lidem dodržuje těžko.

K čemu je whey protein dobrý?

Je to  v první řadě doplněk stravy, který využívají zejména sportovci při dlouhodobém tréninku k rychlejšímu vybudování svalové hmoty. Dochází ke zvýšení výkonnosti a naopak snížení času, potřebného pro regeneraci svalů po intenzivním vypětí. Bílkoviny, které tvoří velkou část  koncentrátu i izolátu, jsou také nenahraditelným pomocníkem při snižování tělesné hmotnosti. Díky vstřebávání bílkoviny do těla pomáháme tělu se spalováním tuků a zároveň tak omezujeme úbytek svalové hmoty, který při každé redukci váhy často nastává.

Koncentrát, hydrolyzát, izolát aneb jak se vyznat v pojmech

Zajímá vás, z čeho se váš favorit z fitka skládá? Pak vás určitě zaskočily některé pojmy, které se u popisu výrobku často vyskytují.

Vybrali jsme ty nejdůležitější z nich:

  • Koncentrát – nejméně nákladný proces výroby. Protein je velmi levný, ale obsahuje zpravidla i větší množství tuku příp. Laktózy (syrovátkový protein). Najdeme v něm přibližně 70-85% bílkovin.
  • Izolát – kvalitnější zdroj bílkovin s vyšší biologickou hodnotou. Najít v něm můžeme až 90-98% bílkovin podle druhu proteinu.
  • Hydrolyzát – koncentrát nebo izolát enzymaticky rozštěpený na molekulově menší peptidy. Mají hořkou chuť, jsou nejdražší, ale také nejefektivnější z pohledu rychlosti trávení.
  • Směsi – kombinace některých z výše uvedených surovin. Jsou cenově výhodnější než izolát nebo hydrolyzát a obsahují výrazně více bílkovin než koncentrát.

Aktualizováno 18. 8. 2019

Honza

Honza

Ahoj jmenuju se Honza a píšu pro vás tyhle články a recenze. Jsem aktivní sportovec a po studiu gymnázia, jsem kde jsem pracoval jako redaktor studentského magazínu. Mám rád zdravý životní styl, přírodu a pohyb. Psaní mě baví a tak vedu magazín muj-lekar.cz Kdo jsem