Whey protein

Whey protein

Ten, kdo se pohybuje v kruzích vrcholového sportu nebo fitness, jistě ví, co se za názvem Whey protein skrývá za zázrak. Pro ty, kteří si stejně jako já, jdou dvakrát do týdne zaběhat, je to velká neznámá. „Whey“ znamená v anglickém překladu syrovátka. Syrovátka byla dlouho považovaná za pouhý odpad při výrobě mléčných produktů. Teprve v 70. letech se zrodila myšlenka dalšího využití. Začala se vyrábět sušená syrovátka, která obsahuje 70% laktózy, jinak řečeno mléčného cukru, a pouze 12% prospěšné bílkoviny. Tato látka je sama o sobě nepoživatelná, ale je základem pro výrobu o dost cennější suroviny a to syrovátkového proteinového koncentrátu nebo-li whey protein concentrate (WPC).

Proteiny jsou stejně jako cukry nebo tuky důležitou součástí naší stravy podílejí se na správném růstu a fungování svalů, ale také na zdravé imunitě a psychické pohodě. Protein pro ženy jsou navíc uzpůsobeny tak, aby byly pro organismus co nejstravitelnější a maximálně využitelné po všech stránkách.

Naše svalová vlákna se během dne neustále oslabují a poté zase obnovují. Je to přirozené a nazýváme to katabolický a anabolický děj. Kvalitní oprava svalových vláken a zlepšení jejich výkonu se však neobejde bez dostatečného přísunu proteinů, pokud možno v té nejlepší kvalitě.

Jak správně vybrat whey protein

Whey protein nenachází uplatnění pouze v oblasti shazování přebytečných kil. Dokáže také podpořit přirozený růst a odolnost svalů a pomoci jejich regeneraci třeba po náročném cvičení. Rozhodně není pravda, že ženy užívající koncentrovaný protein nabírají muskulaturu rychleji a brzy svým vzhledem připomínají legendárního Ramba! Ve skutečnosti jde jen o velmi rozšířenou urban legend. K vysokému nárůstu svalů je totiž vždy potřeba vysoká hladina mužského hormonu testosteronu, a tu ženy přirozeně nemají.

Měli byste vědět:
Dostatek proteinů však může přispět k rychlejšími vyrýsování postavy a získání kýžených křivek, a to právě díky optimálnímu budování zpevněných svalů a šlach.

Co whey protein concentrate obsahuje?

Tento uměle vyrobený syrovátkový proteinový koncentrát obsahuje až 80% pro život důležitých bílkovin, minimální množství tuku a zbytkové laktózy. Svým složením je tedy WPC ideální pro výrobu proteinových nápojů pro sportovce. Při výběru byste měli sledovat zejména množství zastoupené bílkoviny, již zmíněného mléčného tuku a laktózy, které by nemělo být vyšší než 10g.

Jak správně vybrat protein pro ženy podle podle příchuti a ceny

V případě, že nemáte s takovým stravováním příliš zkušeností, ulehčete si samotný začátek jednoduše tím, že sáhnete po své oblíbené příchuti. Ať už dáváte přednost sladkostem nebo spíše ovocným variantám, v široké nabídce našeho trhu si zaručeně vyberete.

Na trhu je k dostání celá řada druhů proteinů. Nejčastěji se můžeme setkat s jemným proteinovým práškem, který lze přidáním vlažné vody nebo mléka změnit v chutný redukční nebo regenerační nápoj. Proteinový prášek se zároveň hodí pro použití do teplé i studené kuchyně a pomůže i z obyčejných jídel udělat doslova výživovou bombu!

A orientovat se můžete i podle ceny. Ta příliš nízká by pro vás měla být varováním, že produkt ani zdaleka nemůže dodržet to, co slibuje. Nejjednodušší je si celé balení přepočítat na jednotlivé dávky. Cena za jednu dávku by u kvalitního produktu (bez akčních nabídek) neměla klesnout pod 20 Kč. To je docela málo, když uvážíte, že jde skutečně o plnohodnotnou náhradu jídla. Vždy se však vyplatí kupovat větší balení nebo využívat výhodných slevových akcí, které z vašeho hubnutí nebo tvarování postavy udělají vcelku levnou a zábavnou záležitost. Stačí si jen vybrat protein pro ženy, který vám bude skutečně chutnat a to ostatní už pak půjde samo

Ještě něco navíc…

Whey protein isolate (WPI), chcete-li syrovátková proteinový izolát, je další krok kupředu ve výrobě proteinů. Oproti whey protein concentrate obsahuje až 90% bílkoviny a opravdu jen nepatrné množství laktózy a tuků (asi 0,5%). Na druhou stranu je částečně ochuzen o některé vitamíny a minerály, které jsou u WPC zastoupeny. Pokud tedy hledáte jeden z nejčistších zdrojů bílkoviny, whey protein isolate je rozhodně dobrou volbou.

Whey protein – král rychlého vstřebávání

Rychlá vstřebatelnost, téměř ideální zastoupení jednotlivých aminokyselin a vysoká biologická hodnota – to jsou hlavní pozitiva syrovátkového proteinu, který najdeme na půdě posiloven zdaleka nejčastěji. Z důležitých látek obsahuje především:

  • vitamíny skupiny B (B1, B2, B12 a B6)
  • vitamín E
  • vitamín C
  • hořčík
  • arginin
  • fosfor
  • vápník
  • draslík
  • sodík
  • zinek
  • niacin
  • biotin
  • kyselinu listovou
  • kyselinu panthotelovou.
Pro vegany a vegetariány se však příliš nehodí, stejně jako pro fitness nadšence, kteří trpí problémy s nadýmáním. Je však faktem, že za to jen zřídkakdy může protein samotný, mnohem častěji jsou na vině nejrůznější dochucovadla a umělá sladidla. Nejkvalitnější produkty z této kategorie si tak obvykle můžete dopřát bez překážek.

Měli byste vědět:
Největší problém tkví však v něčem jiném. Aby bylo zajištěno kontinuální a maximálně efektivní budování svalové hmoty, měli bychom po tréninku přijmout alespoň 20-25 gramů bílkovin. Ze syrovátkového proteinu je však náš trávicí systém za hodinu a půl po tréninku schopný vstřebat pouze 8 až 15 gramů, zbytek je bez užitku vyloučen. Pro ideální výsledky je nutné rozdělit syrovátkový protein do dvou dávek – ideálně před a po tréninku. Což se však mnoha lidem dodržuje těžko.

K čemu je whey protein dobrý?

Je to  v první řadě doplněk stravy, který využívají zejména sportovci při dlouhodobém tréninku k rychlejšímu vybudování svalové hmoty. Dochází ke zvýšení výkonnosti a naopak snížení času, potřebného pro regeneraci svalů po intenzivním vypětí. Bílkoviny, které tvoří velkou část  koncentrátu i izolátu, jsou také nenahraditelným pomocníkem při snižování tělesné hmotnosti. Díky vstřebávání bílkoviny do těla pomáháme tělu se spalováním tuků a zároveň tak omezujeme úbytek svalové hmoty, který při každé redukci váhy často nastává.

Koncentrát, hydrolyzát, izolát aneb jak se vyznat v pojmech

Zajímá vás, z čeho se váš favorit z fitka skládá? Pak vás určitě zaskočily některé pojmy, které se u popisu výrobku často vyskytují.

Vybrali jsme ty nejdůležitější z nich:

  • Koncentrát – nejméně nákladný proces výroby. Protein je velmi levný, ale obsahuje zpravidla i větší množství tuku příp. Laktózy (syrovátkový protein). Najdeme v něm přibližně 70-85% bílkovin.
  • Izolát – kvalitnější zdroj bílkovin s vyšší biologickou hodnotou. Najít v něm můžeme až 90-98% bílkovin podle druhu proteinu.
  • Hydrolyzát – koncentrát nebo izolát enzymaticky rozštěpený na molekulově menší peptidy. Mají hořkou chuť, jsou nejdražší, ale také nejefektivnější z pohledu rychlosti trávení.
  • Směsi – kombinace některých z výše uvedených surovin. Jsou cenově výhodnější než izolát nebo hydrolyzát a obsahují výrazně více bílkovin než koncentrát.

Aktualizováno 18. 8. 2019