Moringa

Moringa
5 (100%) 1 vote

Moringa

Moringa olejodárná (lat. Moringa oleifera)

Moringa – strom dlouhověkosti. Léčivé vlastnosti a použití moringy.

Moringa je rostlina s výjimečnou výživnou hodnotu a vynikajícími léčivými vlastnostmi. Moringa obsahuje 4x více vitamínu A než mrkev, 7x více vitamínu C než pomeranče, 17x více proteinů než mléko a 25x více železa než špenát. Není divu, že moringa je ve své domovině nazývána „zázračný strom“ nebo „strom dlouhého života.“ V moderní klasifikaci pak patří do skupiny tzv. superpotravin soustřeďující nejzdravější jídla na světě. Podívejte se, jaké další vlastnosti moringa má, a jak je využít.

Moringa olejodárná (lat. Moringa oleifera) je rostlina s výjimečnými nutričními vlastnostmi, patřící do skupiny superpotravin (superfoods), která zahrnuje pouze ty nejzdravější produkty na světě. Pochází z Indie a využívá se nejen v přírodní medicíně, ale také v kosmetice a kuchyni. Všechny části stromu mohou být použity mnoha způsoby. Květy, listy a kůra poskytují cenné suroviny pro výrobu léků. Kořeny moringy chutnají jako křen (odtud pochází i další název „křenový strom“). Ze semen moringy se pak získává cenný olej, který může být použit pro kuchyňské účely i při péči o pokožku. Semínka jako taková – díky svým antibakteriálním vlastnostem – byla užívána také při čištění vody. Z kůry moringy lze vyrobit pevná lana i papír. Celý strom pak může být zužitkován ve formě biomasy při výrobě alternativních zdrojů energie a odpad z výroby slouží jako vynikající organické hnojivo.

Moringa

sarangib / Pixabay

Moringa – výživná hodnota, moringa jako vitamínová bomba

Moringa má 2x více bílkovin než sója, 4x více vitamínu E než pšeničné klíčky, 4x více vitamínu A než mrkev, 7x více vitamínu C než pomeranče, 15x více draslíku než banány, 17x více bílkovin než mléko a 25x více železa než špenát.

Moringa se může také pochlubit vysokým obsahem manganu, chromu a boru. Mangan je důležitý pro zdravé kosti a klouby a chrom je nezbytný pro správný chod metabolismu a účinné zvládání stresu. Bór hraje dominantní roli při vstřebávání vápníku, hořčíku a fosforu. Je také důležitým stopovým prvkem pro funkci mozku. Moringa je rostlina s nejvyšším obsahem boru (31 mg/100 g) na světě. Na pomyslném žebříčku se za ní umístily se značným odstupem. kdoule (cca. 10 mg/100 g), mandle (3,4 mg/100 g) a cukr (2,1 mg/100 g).

Moringa – velké množství antioxidantů, a ještě něco navíc

Moringa také obsahuje všechny esenciální aminokyseliny, 26 látek, které zpomalují šíření zánětu v těle a omega-3, -6 a -9 mastné kyseliny. Moringa má také velmi vysoký obsah až 46 antioxidantů. Díky Morinze vznikl jeden z nejlepších produktů s nejvyšší antioxidační kapacitou (zkráceně ORAC – Oxygen Radical Absorbance Capacity). Ta představuje schopnost zachytit a neutralizovat volné radikály, a tím účinně chránit buňky těla proti oxidačnímu stresu, který může vést k rozvoji mnoha onemocnění, včetně rakoviny, srdečních a cévních chorob a diabetu. Bylo prokázáno, že antioxidační kapacita ORAC prášku z listů stromu Moringa s hodnotou 157 600 je vyšší než u jiných oblíbených a známých antioxidantů: Acai berry (102 700), zelený čaj (1 253), bobuloviny (9 621), tmavá čokoláda (20 816), česnek (5 708 ), bobule goji (3 290) a červené víno (3 607), takže jde o opravdový poklad v oblasti potravin. Vyšší hodnoty ORAC byla naměřeny pouze u: sušeného hřebíčku (314 446), sušené skořice (267 536) a sušeném se oreganu (200 129).

Moringa

PDPics / Pixabay

Ze 46 antioxidantů, které obsahuje Moringa, stojí za to věnovat pozornost především zeatinu, salwesterolu a chlorofylu. Zeatin je látka zodpovědná za to, že všechny vitamíny, minerální látky, aminokyseliny a stopové prvky budou důsledně zpracovány v těle. Salwesterol patří do skupiny látek nazývaných fytoalexiny. Ty jsou vytvářeny v těle při infekci způsobené rostlinnými patogeny. Vědci zjistili, že salwesterol má také protinádorové účinky – přivádí do nádorové tkáně toxické látky, která vede k destrukci samotného nádoru. Kromě toho bylo zjištěno, že moringa obsahuje největší koncentraci chlorofylu ze všech dosud testovaných rostlin. Chlorofyl je zelený pigment, který podporuje procesy čištění těla – vytváří silné vazby s toxickými látkami (včetně některých karcinogenů) – snižuje jejich množství v tkáních a odvádí je z těla pryč.

Moringa – kontraindikace

Kořeny, kůra ani květy moringy by neměly být užívány během těhotenství. Látky obsažené v těchto částech rostliny mohou způsobit děložní kontrakce a potrat. Bohužel nemáme ani dostatek ověřených informací o používání jiných částí moringy během tohoto náročného období. Nejsou známy dopady na plod ani organismus ženy, proto užívání moringy v těhotenství zásadně nedoporučujeme.

Moringa

gesundesleben / Pixabay

Moringa – použití v kuchyni

Moringa je široce používána v kuchyni. Ovoce a mladé výhonky se konzumují po uvaření. Mladé listy chutnají jako řeřicha, při tepelné úpravě se pak podobají špenátu. Po vysušení a rozemletí mohou být přidávány do polévek, salátů, krémů, jogurtů nebo do mléčných a ovocných koktejlů.

Usušené listy se také používají při přípravě čaje s typickou nasládlou příchutí. Ve studené kuchyni bývá využíván i olej z moringy.

Moringa – využití v kosmetice

Olej z moringy je vhodný pro péči o pleť a vlasy. Velmi snadno se vstřebává, nezanechává na kůži mastný film a velmi dlouho působí. Pokožku zvláčňuje a hydratuje. Jeho blahodárné účinky se uplatní i při relaxačních masážích.